[rank_math_breadcrumb]

איך להכין אספרסו ללא מכונת קפה

תוכן עניינים

אם אתם ממש זקוקים לאספרסו קצר שיעורר אתכם לחיים, אבל אין שום סיכוי שתצאו מהבית עכשיו, איך מתמודדים?

בשורה התחתונה, סביר להניח שהיכולות המדעיות שלכם לא ימציאו את האספרסו המושלם ללא ציוד נאות – אלו דרכי העולם שמעל לשליטתנו.

אך יש מספר דרכים מפתיעות שבעזרתם ניתן ליצור סוג-של אספרסו מבלי להתקרב אפילו למכונה.

שיטה מס’ 1: אירופרס

שיטה מס’ 2: קנקן מוקה

שיטה מס’ 3: אירופרס צרפתי

לפני תחילת בישול הקפה, מומלץ לאסוף ערכת אביזרים בסיסית ל"מעבדה" שלכם, כדי שהניסויים יעברו חלק:

  1. קומקום חשמלי עם בקרת טמפרטורה
  2. מטחנת קפה איכותית לקפה טחון באופן אחיד ומותאם
  3. משקל מטבח עם מד-זמן לביטול כל הניחושים (אחרי הכול, זה מדע מדויק!)

שיטה מס’ 1: אירופרס

בניגוד לכוס קפה רגילה, המנה המושלמת של אספרסו תלויה לחלוטין בלחץ (“Press”, מכאן שם המכשיר).

לפיכך, מכשיר האירופרס הוא המועמדת המושלם ליצירת משקה המתקרב לאספרסו. למרות שהמרקם עשוי להיות שונה ממה שאתם מקבלים במכשיר יקר, הטעם ותכולת הקפאין ב"אספרסו" המתקבל במכשיר אירופרסו דומה באופן מרשים לדבר האמיתי.

למה תזדקקו

  • מכשיר אירופרס
  • פולי קפה
  • כף או משקל
  • מטחנת קפה

צעד מס’ 1

יש למלא את האירופרס שלכם. הניחו פילטר בתוך מכסה הניקוז. אם ניתן, כדאי להשתמש ביותר מאחד כדי להאט את זרם המים בעת הלחיצה. שטפו בזרם חזק את הפילטר והניחו את מכסה הניקוז והפילטר בתוך התא המתאים במכשיר. הניחו את מכשיר האירופרס על גבי כוס או ספל יציבים.

צעד מס’ 2

הכינו כשתי כפיות של קפה באמצעות טחינת הפולים למרקם אחיד וגרגרי (כמו מלח). זרקו אותם לפילטר. שימו לב שהוספת יותר קפה מהרגיל במהלך הבישול המאולתר הזה לא יעבוד לטובתכם, אלא רק ייתן קפה חזק ומרוכז יותר.

צעד מס’ 3

הוסיפו כ-100 מ"ל מים שחוממו עד ל-93 מעלות. ערבבו יחד עם הקפה. ואז תלחצו על הבוכנה – חזק. זכרו שטיב האספרסו תלוי במידת הלחץ! מזגו את האספרסו (או הקפה) שלכם לספלון ותיהנו!

 

שיטה מס’ 2: קנקן מוקה

הו, קנקן המוקה המהימן. הכלי האוניברסלי לבישול קפה. הקומקום הקטן והחמוד הזה מאפשר ליצור משקה דמוי-אספרסו שמביא מזור לנשמה ומוסיף לכם מרץ. בוודאות תקבל טעימה מפנקת של קפה או של אספרסו, אך שתי האפשרויות יהיו מספקות באותה המידה.

למה תזדקקו

קנקן מוקה

קפה טחון

כף או משקל

מטחנת קפה

צעד מס’ 1

מדדו כשתי כפות קפה או 20-22 גרם. טחנו את פולי הקפה עד דק.

צעד מס’ 2

מזגו 100 מ"ל מים לתחתית הקנקן. מזגו את פולי הקפה לתוך הפילטר המובנה, נערו את הקומקום כדי לפזר את הפולים באופן אחיד. סגרו את המכסה בחוזקה והניחו את הקנקן על הגז על אש בינונית.

צעד מס’ 3

שאר התהליך דומה להמתנה לשריקת הקומקום כמו בימים ההם. חכו עד שפולי הקפה יתחילו לתפוח ולהעלות קצף בחלק העליון של הקומקום – המים החמים ייצרו את הלחץ הדרוש לקפה מרוכז, וגם קצת קצף. כשהמכסה יתמלא בקפה, מזגו לספלון ותיהנו!

זיכרו, בישול באמצעות קנקן מוקה זה אמנות ואין בה פרופורציות ידועות מראש, כך שאולי תזדקקו לכמה ניסיונות לפני שתמצאו את ההליך המושלם עבורכם.

 

שיטה מס’ 3: אירופרס צרפתי

אחד מכלי הקפה הנפוצים ביותר, האירופרס הצרפתי בהחלט יעניק לכם קפה מרוכז (במידה ומכינים אותו נכון). עם זאת, אנו ממליצים לפנות לשיטה זו רק כמוצא אחרון.

האירופרס הצרפתי ייתן לכם את מה שדרוש, אך ללא הריכוז העוצמתי של שתי השיטות האחרות. הקפה שלכם יהיה קצת יותר סמיך ושומני. כמו כן, שיטה זו מציבה כמה צעדים נוספים העומדים ביניכם לבין הקפה שלכם.

למה תזדקקו:

אירופרס צרפתי

פולי קפה

כף או משקל

קומקום

צעד מס’ 1

יש לטחון לפחות שתי כפות קפה עד דק. תזדקקו ליותר קפה מהרגיל כדי להוסיף טעם עשיר, היות והוא לא יעלה קצף בדומה לאירופרס או קנקן מוקה.

צעד מס’ 2

הרתיחו כוס מים בקומקום בטמפרטורה מעט מתחת ל-93 מעלות. בינתיים, הוסיפו את פולי הקפה לאירופרס הצרפתי.

צעד מס’ 3

תנו לקפה שלכם לפרוח – זאת אומרת לשחרר את כל הטעמים והניחוחות הייחודיים לפולים שלכם. זה מושג באמצעות התזת מים חמים. תנו לפולי הקפה להיספג במשך כ-30 שניות.

צעד מס’ 4

מזגו את שאר המים מעל לפולים. סגרו את המכסה ותנו לקפה זמן השרייה של כ-4 דקות.

צעד מס’ 5

לחצו על הבוכנה מטה למחצית הדרך באטיות ובלחץ מתון. הרימו אותה עד למעלה ואז הורידו למטה עד הסוף באמצעות אותו לחץ מתון. מזגו לכוס האהובה עליכם ותיהנו.

 

השיטה המדעית להכנת הקפה

בתור כימאי קפה, אתם רוצים להתנסות עם טמפרטורות מים, היחס בין הקפה למים, גודל הפולים ואפילו בדברים קטנים כמו סוג הפילטר בו אתם משתמשים. מהר מאוד תמצאו את סוג התבשיל המושלם עבורכם – ללא צורך במכשירים מיוחדים.

ברגע שתמצאו את הדרך המושלמת עבורכם להכנת אספרסו ללא מכונת אספרסו, לגמו מהספלון שלכם ותתקדמו מעבר לאביזרים הבסיסיים להכנת הקפה ולפנק את עצמכם בתוספים מיוחדים נוספים שיעזרו לכם לקחת את הקפה שלכם (או של בן או בת הזוג ברי המזל שלכם) לאיכות קפה ברמה אחת מעל.

 

אספרסו – מידע מעניין למסיבת הקוקטיילים הבאה שלכם

יש דבר אחד עליו כולנו מסכימים: בישול קפה זה לא הליך מהיר. אלא אם כאן אתם מוכנים להתפשר על איכות, מדובר בתהליך שיטתי שדורש תשומת לב ולפעמים גם תגובה מהירה.

בגלל ההבנה הזאת, האירופאים ובעיקר האיטלקים המציאו את מכונת האספרסו. זה קרה בשיא התפתחות התעשייה המבוססת על אדים במחצית השנייה של המאה ה-19. באותה תקופה, בתי הקפה החלו לכבוש את כל היבשת בסערה.

הם גילו למעשה שהפעלת לחץ גבוה על מים וקפה יוצרת משקה דמוי קפה הנקרא אספרסו. באמצעות הפעלת לחץ ברמה 9 על פני שטח של אינץ’ רבוע – מתקבלת מנה קטנה של קפה במלוא הדרה ובעלת הטעם המוכר לרבים מאיתנו כיום.

הלחץ הזה הוא שנתן את הדחיפה ליצירת המכשירים שאנו מכירים כיום. “קשה ליצור את הלחץ הזה באופן ידני, לכן לרוב מכשירי האספרסו יש משאבות היוצרות את הלחץ הזה,” מספיר אנדי פיקל מחברת טי. קיי רוסטר. “אך כעת יש להם מכשירי מנוף שבאמצעותן ניתן להפעיל את הלחץ ידנית, כאשר המנוף אינו דורש את כל תשעת רמות הלחץ.”

יתר על כן, למרות שאנו חושבים על אספרסו בעיקר בהקשר של פולי קפה איטלקיים, אין דבר כזה "פולי קפה קלויים לאספרסו". זכרו, אספרסו זו שיטת בישול ולא סוג קפה.

“ברמה ההיסטורית, לפולי אספרסו הייתה קלייה כהה יותר, אך זה כבר לא מדויק,” אומר פיקל. “ניתן לעשות אספרסו עם כל סוג קפה או קלייה, אך יש לבשל אותו במשך הזמן הספציפי הנדרש ותוך הפעלת הלחץ המתאים ועליו להיות טחון היטב – לא לכדי אבקה, אך יותר דק ממלח שולחן, coffלמשל.”

תהיה חברתי ושתף את הפוסט!

מאמרים נוספים על קפה ...

הירשם למגזין הקפה השבועי

הירשם ונשלח אליך כל יום ראשון את המאמרים הכי טובים שעלו לאתר ושאסור לך לפספס 😎